Development of Hybrid-Based Rotemz Teaching Media in Science Learning to Increase Learning Interest of Elementary School Students
Main Article Content
Abstract
The conclusions of the research are: (1) Hybrid-based learning media "Rotemz" is declared very feasible theoretically based on the criteria of material, language, presentation to increase student learning interest; (2) Hybrid-based learning media "Rotemz" is declared feasible because it gets positive responses by students with good criteria. In addition, in terms of student interest in learning, hybrid-based learning media "Rotemz" is stated to be able to increase low student interest in learning with evidence of filling in the questionnaire results which reached 92%. This indicates that hybrid-based learning media, namely "Rotemz" can be used as learning media that can help students to increase interest in learning and make students more interested and pay attention to learning.
Downloads
Article Details
Copyright (c) 2024 Asmaul Lutfauziah, Frysca Virnanda Retikasari, Dewi Rahmawati, Dian Famila Arum, Fifi Khoirul Fitriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Arikunto, S. 2013. Prosedur penelitian: suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdikbud (1992) lisan sebagai refleksi kearifan local, dalam mejaga sikap, perilaku dan etika.
Nurfadhillah, S., Azhar, C. R., Aini, D. N., Apriansyah, F., & Setiani, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri Pinang 1. BINTANG, 3(1), 153-163. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/1288
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Aldila, A. S., Nisa, F. F., Putri, H. I., & Nafiisah, R. (2022). Analisis Penggunaan Media Ajar Digital Guna Meningkatkan Minat Siswa dalam Belajar di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 4(2), 1438-1445. https://doi.org/10.31004/jote.v4i2.10744
Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5(1), 135-159. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JK/article/view/588
Supardi, A. (2014). Penggunaan Multimedia Interaktif Sebagai Bahan Ajar Suplemen Dalam Peningkatan Minat Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 161-167. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/pendas/article/view/749
Nuritno, R., & Raharjo, H. (2017). Pengembangan bahan ajar berbasis multimedia interaktif dalam meningkatkan minat belajar matematika siswa. ITEj (Information Technology Engineering Journals), 2(1), 1-10. https://doi.org/10.24235/itej.v2i1.11
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan minat belajar siswa dengan media pembelajaran konvensional dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529-1534. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4902
Oktarika, D. (2015). Pengaruh pembelajaran menggunakan media e-learning terhadap minat belajar mahasiswa pada mata kuliah e-learning di program studi p. tik. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 4(1). https://doi.org/10.31571/saintek.v4i1.2
Siskawati, M., Pargito, P., & Pujiati, P. (2016). Pengembangan media pembelajaran monopoli untuk meningkatkan minat belajar geografi siswa. Jurnal studi sosial, 4(1), 72-80. http://repository.lppm.unila.ac.id/27020/
Kartono, G., Mesra, M., & Azis, A. C. K. (2020). Pengembangan media ajar grafis komputer materi wpap dalam bentuk e-book dan video tutorial bagi mahasiswa seni rupa. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 9(1), 127-132. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1848565
Sandri D, Isnaniah & Tisnawati T (2023). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajaran Siswa Kelas IX Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa. 2(1). 175-185.
Thiagarajan, S., D.S. Semmel, and M. I. Semmel. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. ERIC. Indiana: ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED090725.pdf.
Widiasworo, Erwin. (2017). Masalah-masalah Peserta Didik dan Solusinya. Yogyakarta: Araska.