##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Reni Sasmita Waharjani

Abstract

This research aims to examine and describe how students practice mujahadah and syaja'ah morals. The method used in this study is a qualitative method with a library approach. The morals of mujahadah and syaja'ah need to be instilled in a Muslim. By having the behavior of mujahadah and syaja'ah, Muslims will have the fighting spirit (to be serious) and the courage to carry out all good deeds, both in being severe in fighting lust, doing Amar ma'ruf, and leaving nahi mungkar. They will also have courage in defending the truth, separating the rights from vanity, and fighting against the passions and jihad in the way of Allah. As for implementing mujahadah and syaja'ah morals in oneself, children have a strong determination (determination) in studying and carrying out worship and avoiding prohibitions, the courage to express their opinions in public, and the courage to fight evil that occurs around them. As a result, people with mujahadah and syaja'ah morals are also optimistic, patient, responsible, never giving up, trusting, and sincere.


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dan memaparkan implementasi akhlak mujahadah dan syaja’ah dalam diri peserta didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan kepustakaan. Akhlak mujahadah dan syaja’ah perlu untuk ditanamkan dalam diri seorang muslim. Dengan memiliki perilaku mujahadah dan syaja’ah maka umat Islam akan memiliki daya juang (bersungguh-sungguh ) dan memiliki keberanian dalam melaksanakan segala amalan-amalan kebaikan, baik  dalam bersungguh-sungguh dalam melawan hawa nafsu, mengerjakan amar ma’ruf dan meninggalkan nahi mungkar, memiliki kebranian dalam membela kebenaran, memisahkan yang hak an batil dan keberanian dalam berperang melawan hawa nafsu dan berjihad di jalan Allah. Adapun implementasi dari akhlak mujahadah dan syaja’ah dalam diri adalah anak memiliki kesungguhan (tekat) yang kuat dalam menuntut ilmu maupun melaksanakan ibadah-ibadah dan menjauhi larangannya, memiliki keberanian dalam mengungkapkan keberanian dan berpendapat di depan umum, dan berani dalam melawan kemungkaran yang terjadi di sekitarnya. Sehingga orang yang memiliki akhlak mujahadah dan syaja’ah juga memiliki optimis yang tinggi, sabar, bertanggung jawab, pantang menyerah, tawakal dan ikhlas.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Reni Sasmita, & Waharjani. (2023). Implementation of Mujahadah and Syaja’ah Personal Morals in the Perspective of Islamic Education. Journal of Islamic Civilization, 4(2), 136–145. https://doi.org/10.33086/jic.v4i2.3635
Section
Articles
Personal Morals, Mujahadah, syaja'ah, Islamic education

References

Ajhari, A. A., & et.al. (2019). Jalan Menggapai Ridho Ilahi. Bahasa dan Sastra Arab Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.

Aliun, M. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Yang Terkandung Dalam Surah Al-Ahqaf Ayat 13-17 (Studi Komparasi Tafsi¯R Ibnu Kaṡi¯R Dan Tafsi¯R Al-Azhar). Univeritas Muhammadiyah Surakarta.

Amin, M. Z. M., Ghazali, N. M., & Yusoff, W. F. Z. W. (2021). Konsep Jihad Dan Mujahadah Dalam Pengukuhan Spiritual: Mendepani Cabaran Pendamik Covid19. Proceedings The 7th International Conference On Quran As Foundation Of Civilization (SWAT).

Amin, S. M. (2016). Ilmu Akhlak. AMZAH.

Arfan, F. (2022). Menelusuri Jejak Pemikiran Konsep Akhlak Al-Ghazali dan Ibn Miskawayh Dalam Aspek Emosi. Tarbiyatul Aulad: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 8(2).

Arifin, S. N. A. M., & Hamjah, S. H. (2017). Aplikasi Tazkiyah Al-Nafs Menerusi Mujahadah Al-Nafs dalam Kaunseling. Fikiran Masyarakat, 5(2), 57–61.

Bleicher, J. (1980). Contemporary Hermeneutic as Method, Philosophy and Critique. Routledge.

Ermiyanto. (2022). Peningkatan Kualitas Akhlak Syaja"Ah Dan ’Adālah Anak Melalui Teladan Orangtua. Almarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 149–154.

Firdaus, M. O. T. R. (2016). Tradisi Mujahadah Pembacaan Al-Qur’an Sebagai Wirid Di Pondok Pesantren Kebon Jambu Al-Islamy Babakan Ciwaringin Cirebon. Diya Al-Afkar, 4(1), 146–175.

Fuady, F., & Ratnasari, S. A. (2022). Applying Attitude Mahmudah (Commendable Moral) To Students Through The Learning Of Aqidah Akhlak. Jurnal Hurriah:Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 3(3), 43–52.

Haryanto, Ruslijanto, H., & Mulyono, D. (2000). Metode Penulisan dan Penyajian Karya Ilmiah: Buku Ajar Untuk Mahasiswa. Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan.

Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Husaini. (2021). Pembelajaran Materi Pendidikan Akhlak. CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Ihsan, K. Z., & Fathurrahman, M. (2015). Mujahadah: Bacaan dan Amalan Penting Untuk Mempercepat Terkabulnya Hajat. Media Pressindo.

Ilyas, Y. (2016). Kuliah Akhlaq. LPPI Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Kholilurrahman. (2014). Mensinergikan Semangat Mujahadah, Ijtihad, dan Jihad di Indonesia. Jurnal Dakwah, 17(1).

Khomaeny, E. F. F. (2019). Penerapan Konsep Pendidikan Lukmanul Hakim Dalam Keluarga. Equalita, 1(2), 144–168. DOI: https://doi.org/10.24235/equalita.v1i2.5630

Kirana, Z. C., & Haq, D. D. (2022). Pembentukan Karakter Religius Santri di Pondok Pesantren Fathul Ulum Kwagean Kediri Melalui Kegiatan Mujahadah. Jurnal Kependidikan Islam, 12(2). https://doi.org/https://doi.org/10.15642/jkpi.2022.12.2.225-241 DOI: https://doi.org/10.15642/jkpi.2022.12.2.225-241

M., A. M. Z., Abidin, M. S. A. Z., & Salaeh, A. (2019). Peranan Mujahadah Dalam Terapi Psiko Spiritual: Analisis Terhadap Model Rawatan Penagihan Dadah Berlandaskan Quran dan Sunnah. Proceedings of the 6th International Conference on Quran as Foundation of Civilisation (SWAT 2019), 514–525.

Mardalis. (2018). Pendidikan Akhlak Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di MTsN 1 Bukittinggi. Inovasi Pendidikan, 5(2), 94–107.

Muna, S. N. (2019). Efektivitas Mujahadah Manaqib Rasul Dengan Self- Regulated Learning (Studi Pada Siswa MTs DARUSSALAM Bermi Mijen Demak). Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Mz, S. R. (2018). Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 67–100. DOI: https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.212

Nazim, A. M. (2017). Manhaj Dakwah Al-Hissi Dalam Al-Qudwah Al-Hasanah Melalui Ummuhāt Al-Akhlāk: Al-Hikmah, Al-Syaja’ah, Al-‘Iffah Dan Al-‘Adl. Malaysian Journal For Islamic Studies, 2, 43–54.

Othman, M. K. H., Puteh, T. H. A., Bohari, A. M., & Hamid, S. A. (2018). Amalan Nilai-Nilai Islam Dalam Kalangan Usahawan Berdasarkan Pemikiran Ibnu Miskawayh. Seminar Kebangsaan Transformasi Sosio-Ekonomi Wilayah Utara, 3, 213–220.

Purwaningrum, D. I. (2022). Mujahadah Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Emosional Pada Pecandu Napza Di Institusi Penerimaan Wajib Lapor (Ipwl) At-Tauhid Semarang. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Rahma, R. N., Amda, A. D., Baryanto, Deriwanto, & Karolina, A. (2021). Penerapan Konsep Dasar Pemikiran Al-Ghazali Dalam Pendidikan Agama Islam. JOEAI(Journal of Education and Instruction), 4(1), 73. DOI: https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.1439

Sahri. (2019). Mutiara Akhlak Tasawuf: Kajian Spiritual Tasawuf Kebangsaan. PT. Raja Grafindo Persada.

Salma, P., Azizah, A. N., Fadillah, G. S., & Firmansyah, M. I. (2022). Hubungan Antara Sikap Mujahadah Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. ISTIGHNA, 5(1), 1–17.

Sasmita, R., & Arqam, M. L. (2022). Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Perpektif Muhammadiyah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 21–32. DOI: https://doi.org/10.30659/jpai.5.1.21-31

Selviana, M. (2022). Konsep Mujahadah Menurut Perspektif Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah Dan Relevansinya Dalam Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sholihah, Q. (2020). Pengantar Metodologi Penelitian. UB Press.

Sugirma, S. (2020). Konsep Mujahadah Li Thalabil ‘Ilmi Dalam Kitab Mahfudzot. Al-Tadabbur: Jurnal Kajian Sosial, Peradaban Dan Agama, 6(2).

Suhadi, R. (2020). Akhlak Madzmumah dan Cara Mencegahnya. Deepublish Publisher.

Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. PT. Bumi Aksara.

Supriyatno, T., & Mamat, W. (2019). Amalan Akhlak Kepala SD Islam Melalui Muraqabah, Muhasabah Dan Mujahadah. PROGRESIVA : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 8(1), 12–24. DOI: https://doi.org/10.22219/progresiva.v8i1.8927

Tajudin, A. (2022). Upaya Madrasah Dalam Membentuk Akhlak Siswa Melalui Mujahadah Ratib AlHaddad di MA Ma’arif Al-Mutaqin Temboro Kidul Magetan. IAIN Ponorogo.

Tambak, S., Ahmad, M., Sukenti, D., & Ghani, A. R. bin A. (2020). Profesionalisme Guru Madrasah: Internalisasi Nilai Islam dalam Mengembangkan Akhlak Aktual Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 79–96. DOI: https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5885

Tambak, S., Hamzah, H., Sukenti, D., & Sabdin, M. (2021). Internalization of Islamic Values in Developing Students’ Actual Morals. Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI), 10(4), 697–709. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i4.30328 DOI: https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i4.30328

Yanto, E. (2022). Peningkatan Kualitas Akhlak Syaja"ah dan ’Adalah Anak Melalui Teladan Orangtua. Al Marhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.38153/almarhalah.v6i2.116 DOI: https://doi.org/10.38153/almarhalah.v6i2.116

Yusuf, K. M. (2014). Pembentukan Karakter Pribadi Melalui Mujahadah dan Muraqabah. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 13(2), 65–88. DOI: https://doi.org/10.24014/af.v13i2.3998

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Reni Sasmita, Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia

Waharjani, Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia