Kajian Filosofis Konsep Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan Islam
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The terms of epistemology and axiology in education are endless discussions. The descriptions of epistemology and axiology regarding the concept and its relevance to Islamic education increasingly show views on the horizon of Islamic education. This article aims to elaborate the concepts of epistemology and axiology in the perspective of Islamic education. To describe the terms of epistemology and axiology in the perspective of Islamic education, the method used in this article is literature combined with annotated bibliography as a guide for annotating literature and analyzing discussion. This article produces several elaborative discussions including epistemology as a philosophical way to formulate knowledge, it can help us to develop new concepts in Islamic education such as bayani, burhani and irfani. Meanwhile, axiology as a philosophical guide to capture the existence of values can be used to reaffirm the essence of basic values in Islamic education.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Copyright (c) 2020 Rangga Sa'adillah SAP, Dewi Winarti, Daiyatul Khusnah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Al-Atttas, S. M. A.-N. (1984). Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Rangka Pikir Filsafat Pendidikan Islam. Mizan.
Al-Shaibany, O. M. al-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. Bulan-Bintang.
Al-Sharaf, A. (2007). Developing Scientific Thinking Methods and Applincations in Islamic Education. Education, 133(3), 272–283.
Arifin, S. (2015). Sufisme dan Spiritualisme Postmodern. In Tasawuf Jalan Rohani Menuju Allah. UMM Press.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu.
Daulay, H. P., & Tobroni. (2019). Islamic Education In Indonesia: A Historical Analysis of Development and Dynamics. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 109–126. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Fithriani. (2019). Implikasi Aksiologi Dalam Filsafat Pendidikan. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 83–92.
Ghofur, A. (2016). KONSTRUKSI EPISTEMOLOGI PENDIDIKAN ISLAM (Studi atas Pemikiran Kependidikan Prof. H. M. Arifin, M. Ed). POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 2(2), 239. https://doi.org/10.24014/potensia.v2i2.2577
H., M. F. (2018). Pendekatan Aksiologis Pendidikan Islam dalam Perspektif Islam dan Barat. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 6(2), 157–174. https://doi.org/10.15642/jpai.2018.6.2.157-174
Husniyah, N. I. (2019). Aksiologis Pendidikan Islam (Perspektif Islam dan Barat). At-Tuhfah: Jurnal Keislaman, 8(1), 12–25.
Kusaeri, R. S. S. A. P. (2015). Telaah Epistemologi Pendekatan Saintifik untuk Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Islamica, 9(2), 344–372.
Kusaeri, & S.A.P., R. S. (2015a). Telaah Epistemologis Pendekatan Saintifik Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Islamica: Jurnal Studi Keislaman, 9(2), 344–372.
Kusaeri, & S.A.P., R. S. (2015b). Mensinergikan Pendekatan Saintifik dengan Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Prosiding Halaqoh Nasional & Seminar Internasional Pendidikan Islam, 152–164.
Marimba, A. D. (1962). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. PT Al-Ma’arif.
Nata, Abuddin. (2020). Bangunan Epistemologi Pendidikan Islam. Http://Abuddin.Lec.Uinjkt.Ac.Id/Bangunan-Epistimologi-Pendidikan-Islam. http://abuddin.lec.uinjkt.ac.id/bangunan-epistimologi-pendidikan-islam
Nata, Abudin. (2014). Sejarah Pendidikan Islam. Kencana.
Nizar, A.-R. S. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Ciputat Press.
Nurdin, A., A. Samad, S. A., & Samad, M. (2019). Dasar Epistemologi Dalam Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(2), 454–470. https://doi.org/10.22373/jm.v9i2.5183
Nuzulah, F., Yadri, U., & Fitria, L. (2008). Aksiologi Pendidikan Menurut Macam-macam Filsafat Dunia. In Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan & Sumber Belajar Teori Dan Praktik (Issue, pp. 1–15). Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Putra, R. S. S. A. (2014). Pendekatan Saintifik dalam Perspektif Pendidikan Islam [Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/846/
Putra, R. S. S. A. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Saintifik dalam Membentuk Sikap Spiritual Siswa Sekolah Menengah Atas di Sidoarjo (Studi Fenomenologi Pengalaman Guru dan Siswa pada SMA di Sidoarjo) [Universitas Muhammadiyah Malang]. http://eprints.umm.ac.id/65683/
Qomar, M. (2005). Epistemologi Pendidikan Islam dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik. Erlangga.
Rahmat. (2011). Pendidikan Islam sebagai Ilmu (Ontologi, Epistimologi, dan Aksiologi). Sulesana, 6(2), 136–148.
Ramadhan, S. S. (2019). Epistemologi Islam Menurut Abid Al Jabiri Skripsi Program Studi Pendidikan Agama Islam Institut Agama Islam Negeri. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Rosidin. (2013). Epistemologi Pendidikan Islam. Diandra Kreatif.
S.A.P., R. S., Tobroni, Ishomuddin, & Khozin. (2020). Pendekatan Saintifik untuk Pendidikan Agama Islam (Fenomena Pembelajaran PAI di SMA Rujukan Sidoarjo dan Implikasinya pada Sikap Spiritual Siswa) (Issue June). MejaTamu. https://www.researchgate.net/publication/324009092 PENDEKATAN_SAINTIFIK_PEMBELAJARAN_PENDIDIKAN_AGAMA_ISLAM_PADA_SEKOLAH_DASAR_ISLAM_TERPADU
Sholihah, M., Aminullah, & Fadlillah. (2019). Aksiologi Pendidikan Islam (Penerapan Nilai-Nilai Aqidah dalam Pembelajaran Anak di MI). Jurnal Auladuna, 01(02), 63–82.
Suriasumantri, J. S. (2007). Filsafat ilmu. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Tafsir, A. (2009). Filsafat Ilmu: Mengurai Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Pengetahuan. Rosda Karya.
Tobroni. (2018). Character Formation Of The Good Deeds Through Transformative Fashionable Sufism Human Resources Development Model of Muslim in PT Telkom Indonesia. European Journal of Training and Development Studies, 5(4), 26–44.
Tobroni, T., Ishomuddin, I., & Khozin, K. (2019). Dampak Pendekatan Saintifik terhadap Sikap Spiritual Siswa dalam Pembelajaran PAI di SMA di Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 7(2), 143–166.
Yusub, F. H. (2015). Pemikiran Fazlur Rahman tentang Aksiologi dan Implikasinya terhadap Pengembangan Pendidikan Islam [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
Zed, M. (2004). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=iIV8zwHnGo0C
Zuhairini. (1995). Filsafat Pendidikan Islam. Bumi Aksara.