Implementation of Character Education in the Establishment of Students National Value During the Covid-19 Pandemic
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
Abstract: The pandemic period has resulted in changes in habits in all sectors of life, including in education. This study aims to describe the implementation of character education in the formation of national values during the pandemic. The method used in this research is descriptive qualitative. The research was conducted at SDN 002 Cicadas Bandung. The data was obtained by conducting in-depth interviews with the specified informants: principals, homeroom teachers, teachers, and students. The consideration of being specified is source triangulation and it is part of the data validity stage. Research data is analyzed using several data analysis steps, namely data reduction, data classification and data verification. The study results indicated that the implementation of character education in the formation of national values during the pandemic can be done through; a) national character habituation activities, b) integration of character materials related to national values and c) forming online national discussion groups.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Copyright (c) 2022 Hisny Fajrussalam, Koko Adya Winata, Uus Ruswandi, Asep Nursobah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Berliana, R.F .,Yuliandari, E. & Triyanto, (2018). Penguatan Karakter Kebangsaan Peserta Didik di Sekolah Indonesia (Singapura), Ltd. Jurnal Educitizen, Vol. 3 No. 1, 204-216
Chaerulsyah, E.M. (2014). Persepsi Siswa Tentang Keteladanan Pahlawan Nasional untuk Meningkatkan Semangat Kebangsaan. Indonesian Journal of History education, Vol. 3 (1). 1-5
Elmubarok, Z. (2010). Membumikan Pendidikan Nilai: Mengumpulkan yang Terserak, Menyambung yang Terputus dan Menyatukan yang Tercerai. Bandung: Alfabeta
Ermi, N. (2015). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal SOROT, Volume 10, Nomor 2. 155-168.
Hasanah, A. (2013). Pendidikan Karakter Berperspektif Islam. Bandung: Insan Komunika
Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar, Terampil, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Volume 2 Nomor 2, 190-204.
Kartiningsih, S dan Sumaryati (2014). Sikap Nasionalisme Siswa terhadap Lagu Kebangsaan Indonesia Raya di SMP Muhammadiyah 1 Prambanan, Jurnal Citizenship, Vol. 3 No. 2, 115-126.
Kesuma, D. Triatna, C (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Kemhan. (2017). Pemantapan Nilai-Nilai Pancasila Kepada Generasi Muda Sebagai Jati Diri Bangsa Yang Sejati. Jakarta: Puskom Publik Kemhan.
Khan, Y. (2011). Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta: Pelangi Publishing.
Latifah, S. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran di Sekolah, Jurnal AlBiruni. Vo.3 No 2
Masnur Muslih, M. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara
Noor, Y dan Masyur. (2015). Menelusuri Jejak-Jejak Masa Lalu Indonesia. Banjarmasin: Banjarmasin Press
Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2011). Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Suranto, A.W. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Yang Terkandung Dalam Tayangan “Mario Teguh Golden Ways” , Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun VI, Nomor 2, 181-191
Zuhri, M.N. C. (2013). “Studi Tentang Efektivitas Tadarus Al-Qur’an dalam Pembinaan Akhlak di SMPN 8 Yogyakarta”, Cendekia, Vol 11 NO 1, 119.